12. listopadu 2015

Sodný popel (soda ash) III - jak se zbavit



Milí drazí,

Pokud se vám povedlo vytvořit mýdlo v „povlečení“ a neradi ho vidíte, tak čtěte dál, jelikož se popelu tentokrát budeme zbavovat.
O pokusu s octem jsem již psala, takže tuto metodu hned na začátku zamítneme.
  1. Nejrozšířenější způsob, jakým se mydláři zbavují sodného popelu je… tram tararam… banálně jej oříznout))) ale jelikož většina mýdel bývá na povrchu krásná a většinou se ty krásy nechceme zbavovat, tak musíme přijít na jiný způsob.
     
  2. Například A.M. Fiala a Kenna z Modern Soapmaking mýdla koupou ve studené vodě takto: Velmi rychle ponoří mýdlo do vody, osuší papírovým ubrouskem a je hotovo. Obě doporučují mít na sobě rukavice, abyste nenechali stopy od prstíků. Nezkoušela jsem tuto metodu, jelikož jsem ji nechala jako poslední, ale po těch ostatních mně už nepřišla nějak lákavá.
  3. Moje vločky, jsem zkusila otřít vatovými tyčinkami namočenými v destilované vodě. Dřína..


  4. Hezky funguje na rovné povrchy stará nylonka, a to jak suchá tak s kapkou vody (trochu samozřejmně zpění povrch). Myslím si, že pro popel, který je hned na povrchu tato metoda je nejlepší: jednoduchá, rychlá a účinná.

     

    Následující den:


  5. Další způsob, který se mi libí vzhledem k tomu, že mívám často miku na povrchu mýdla je „opařování“. Já to dělám tak: Naliju vařící vodu do hrníčku, položím na něj sítko a do sítka dám mýdlo, za cca 30 sekund  až 1 minutu otáčím na další stranu. Mýdlo sice získá lehce lesklý povrch, ale ve srovnání s povlakem mi to přijde hezčí. Mydláři používají také jiné zdroje páry (třeba trouba s vodou či parní žehlička).


    Vločky nakonec musely podstoupit totální opařování (2-3 min každý záhyb), jelikož ostatní metody na tak nerovném povrchu jsou fakt mákačka. Zkušební vločka))


    Následující den po parních lázních. Není to ejhuhu, ale vypádá o něco málo hezčí:


    Však ani tato metoda na hluboké poškození není dobrá. Tady se to nepovedlo, seškrábla jsem trochu a nechala to být))

  6. Jak jsem již psala, nastříkávání alkoholem po nakrájení moc nezabralo. Tyto "mazlíčci" vypadají stějně jako před krájením:


  7. Nakonec po všech těch pokusech-mokusech jsem si pro některá mýdla, která měly popel nějak extra "zažraný" do povrchu,  vybrala to poslední, co zbývá, když je znásilnění nevyhnutelné - relax and enjoy, teda začala jsem si myslet, že sodný popel prostě na ručně vyraběné mýdlo patří)))

Podívejte se také na video Cathy ze Soaping101. Pokusy s odstraňováním sodného popelu s vodou, glycerinem, párou a alkoholem.

Takže pro sebe jsem vybrala tří z těchto metod a budu je příležitostně kombinovat: nylonka, opařování a radost z ručně vyrobeného mýdla.

Máte již vyzkoušenou nějkou z těchto metod? Která je nejúčinnější?


Co nejmíň sodného popela na vašem mýdle přeje Nasťa.


Žádné komentáře:

Okomentovat